Rogue Angel 4

Rogue Angel 4

woensdag 9 november 2011

Haantje de voorste

Gisteren had ik mijn eerste afspraak bij de psychiater. Alleen al van het woord kreeg ik de kriebels, er hangt toch nog een redelijk negatief stempel op psychologen en psychiaters (dan ben je namelijk ziek in je hoofd...) Het was echter een heel duidelijk gesprek en heerlijk in mijn eigen vetrouwde tempo. De afgelopen weken heb ik veel uitleg gehad en veel gelezen over ADHD-medicatie. Over het 'ontbreken' van dopamine en noradrenaline; hoe prikkels niet juist verwerkt worden doordat er weinig tot geen neurotransmitters bij de juiste receptoren aankomen om die prikkels om te zetten in handelingen en over de verschillende werkzame stoffen die op de markt zijn en wat ze doen.

In a nutshell: de meestgebruikte ADHD-meds zijn stimulerende middelen; methylfenidaat en dextro-amfetamine. Ze stimuleren de aanmaak van dopamine of remmen de teruggave, waardoor je impulsen beter kunt verwerken en je concentratie toe zou moeten nemen.
Je hebt kortwerkende en langwerkende meds en het komt er voornamelijk op neer dat je veel moet uitproberen en experimenteren om uit te komen bij het middel dat voor jou het beste werkt. Voor sommige mensen werkt het, voor sommigen niet.

Tijdsschema's, doseringen, bijwerkingen en rebound. Het zijn termen die ik vaak gehoord heb en gelukkig begrijp ik het verhaal zo goed als kan. Voor iemand die liever alternatieven zoekt - aan mijn lijf geen polonaise - was ik dus wel een beetje nerveus om deze stap te zetten, maar niet geschoten is altijd mis en baat het niet dan schaadt het niet...

Nu liggen er 2 doosjes op mijn bureau: Methylfenidaat HCI 10 mg. De bedoeling is dat ik per dag 4 keer 1 tablet inneem en dan wordt het simpelweg afwachten. Doet het iets? Wat doet het? Voel ik me er goed bij of - zoals op dit moment ruim een uur na de eerste inname - een beetje groggy, licht in mijn hoofd? Volgende week heb ik een telefonisch consult met mijn psychiater om mijn eerste week te bespreken. Wellicht werkt het, maar moet de dosering en/of tijd van inname aangepast worden. Wellicht voel ik me er niet goed bij of werkt het helemaal niet en kan ik uitwijken naar een ander middel. Momenteel heb ik nog veel vraagtekens, maar ik zie wel waar het schip strandt... In geval van nood kan ik altijd iemand bellen en ik wil het zeker een kans geven.

Niet ieder ADHD-er zal baat hebben bij medicatie, het is geen kwestie "ADHD? Pil erin!"
Maar er zijn genoeg mensen voor wie het wel werkt. Voor wie het dat beetje extra concentratie en helderheid kan bieden om de dagelijkse gang van zaken te versoepelen.

Hoe het ook loopt, ik blijf gewoon mezelf, want misschien verminderen mijn symptomen nu wel, maar mijn karakter blijft. Kip zonder kop, dat wordt wellicht wat minder, maar ik ben en blijf haantje-de-voorste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Test reacties