Rogue Angel 4

Rogue Angel 4

zaterdag 13 december 2014

Groene maandag

Afgelopen vrijdag sprak ik een gaste aan die geheel gekleed was in mijn lievelingskleur paars. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en vroeg haar of dit toeval was of een bewuste statement was. Afgelopen vrijdag was het namelijk Paarse Vrijdag...

12 december is het voor de vijfde maal Paarse Vrijdag. Op 500 scholen in Nederland organiseren leerlingen (en docenten) deze dag voor gelijkheid tussen hetero's, homo's, transgenders, lesbo's, bi's en in dubio's. Want iedereen moet zichzelf kunnen zijn, juist op school! 

(bron: Gay-Straight Alliance)

Al snel reageerde een collega dat hij wel Roze Maandag kende en ik heb kort uitgelegd hoe het zit. Ondertussen bedacht ik me wel weer hoe dit soort benamingen voor mij nooit geklopt hebben. Ik heb namelijk - zij het in lichte mate -  iets dat synesthesie heet.

Synesthesie is een vermenging van dezintuigen. Hoewel het niet ongewoon is dat zintuigelijke waarnemingen onderlinge invloed hebben, is dit bij synesthesie dusdanig sterk dat bijvoorbeeld kleurengeproefd worden of geluiden gezien. Deze eigenschap van de hersenen komt bij relatief weinig mensen voor. Deze nemen meerdere soorten impulsen tegelijk waar, ook als die in feite in het algemeen door andere zintuigen worden gegenereerd.

(bron: Wikipedia)

Voor mij is maandag groen en dinsdag geel, ik kan het me niet anders herinneren. Even getallen zijn koel en rond, terwijl oneven getallen scherp zijn en warmere kleuren hebben. Blijkbaar heb ik op bepaalde hersengebieden meer verbindingen waardoor bepaalde zaken 'extra' aan elkaar gekoppeld zijn. Niet sporadisch en niet hetzelfde als bijvoorbeeld na het gebruik van de gekleurde dagstickers waarmee er in de horeca gewerkt wordt.

Een mooi voorbeeld is dat van de autistische Daniel Tammet, die tijdens zijn opsomming van het getal pi in zijn hoofd door een compleet landschap aan getallen loopt. Intrigerend en zelfs wel een beetje magisch...

Er wordt ondertussen wel gedacht dat zo'n 5% van de bevolking in meer of mindere mate 'verwarde zintuigen' heeft. Misschien zie jij ook wel kleuren in muziek of proef je geluiden, maar heb je er nooit bij stil gestaan dat niet iedereen dat zo ervaart.

Ik ben wel nieuwsgierig: Welke kleur is jouw maandag???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Test reacties