Rogue Angel 4

Rogue Angel 4

vrijdag 6 februari 2015

Heb jij recht op een wagenvergunning?!?!?

~bewustzijn en zichtbaarheid in het verkeer ~

Het is rond 20.30. Ik zit naast mijn man in de auto, op de weg terug vanaf Stada Stores. We gaan onder het viaduct richting centrum, wanneer we een auto achter ons opmerken die in het donker zonder verlichting (!) rijdt. De auto hierachter seint meerdere malen, maar gaat uiteindelijk ons en onze achterbuur voorbij. Ondertussen is mijn man al langzamer gaan rijden en gebruikt zijn gevaarslichten om de bestuurder achter ons duidelijk te maken dat hij nog steeds zijn lichten niet aan heeft. Drie stoplichten verder en terwijl hij eigenlijk af wilde slaan, gaat mijn man achter de onverlichte auto aan en probeert nogmaals te seinen. Inmiddels zijn we een paar straten verder en de inzittenden van de auto hebben nog steeds niets in de gaten. Pas een stoplicht verder, wanneer we naast de auto uitkomen en ik al uit het raam hang om te waarschuwen, heeft de nietsvermoedende bestuurder in de gaten waar alle drukte goed voor is. Hij verontschuldigt zich lachend, zet zijn lichten aan en draait de hoek om. Mijn man zet opnieuw koers naar huis en de enige gedachte die in mijn hoofd rondspookt is: "Je zal maar te horen krijgen dat zo een je kind heeft doodgereden in het donker...."

Noem het moederlijke overbezorgdheid, doe het af als 'je druk maken om niets' of 'van een mug een olifant maken', maar ik vraag me af of men zich in het verkeer wel beseft waar men mee bezig is?!

Vanuit meerdere standpunten heb ik zo mijn eigen ervaringen. Ik heb nog nooit iemand aangereden, heb hooguit lakschade aan mijn bolides en probeer me te gedragen als een heer in het verkeer. Desondanks ben ik meerdere keren zelf aangereden, bijna aangereden en heb ik zelfs een keer bijna 2 fietsende kinderen op mijn motorkap gehad. Dat laatste ging als volgt:

Ik reed met mijn auto in een 30 KM zone rechtdoor op een gelijkwaardige kruising toen er 2 kinderen van links aan kwamen fietsen. Noot: ik kwam voor hen van rechts en had dus al voorrang. Ik zag de fietsers en liet mijn gas al los terwijl ik het kruispunt overstak. Ondertussen staken de kinderen ook over, maar schoten halverwege het kruispunt een vluchtheuvel op - voor hen links -  en stuurden vanaf daar ineens in mijn richting de weg op waardoor de 1 naast me en de ander schuin voor me terecht kwam. Gelukkig had ik de helderheid om vol op mijn rem te trappen en enigzins uit te wijken, wat al bemoeilijkt werd door een rij paaltjes op de stoep op mijn hoogte. Daarnaast was ik blij dat er niemand achter me kwam of net de hoek om kwam, want dan had dit zeker vervelender afgelopen. Voor mij dan, want de 2 kids waren al zigzaggend vrolijk verder gereden, zich van geen kwaad bewust. Ik zat ondertussen met mijn hart in mijn keel in mijn auto te denken aan hoe dit anders af had kunnen lopen.

Steeds vaker kan ik me ontzettend boos maken om mensen in het verkeer (en dan bedoel ik ALLE verkeer; dus auto's, voetgangers, fietsers etc.)
Vooral in deze donkere dagen zie ik nog steeds mensen zonder licht rijden. Niet alleen fietsers (waarvan ik me uiteindelijk afvraag of ze een doodswens hebben....?), maar ook automobilisten. Zelfs op drukke snelwegen in situaties die om aangepaste snelheden vragen, zoals dichte mist en/of extreme regenval, zie ik mensen doorscheuren alsof er niets aan de hand is en dan vooral ook nog ZONDER verlichting. 

Hebben mensen dan niet in de gaten hoe levensgevaarlijk een niet of slecht zichtbare auto kan zijn in het verkeer? Er gebeuren al genoeg ongevallen bij daglicht, laat staan wanneer er door nachtval en/of andere omstandigheden slecht of verminderd zicht is. Over mensen op met alcohol in het verkeer ga ik hier niet eens beginnen, die mogen ze van mij meteen opsluiten aangezien ze tijdens dronken weggebruik geen respect tonen voor hun eigen leven, maar vooral ook niet voor het leven van anderen....

Waar ik me nu vooral op automobilisten heb gericht (want die auto's doen dit natuurlijk niet zelf) vraag ik me ook weer af hoe dat ziet met al die fietsers. Die schoolgaande brede colonnes die denken dat de weg van hen is, ook tijdens een drukke ochtendspits. Die opgeschoten bezorgers die denken dat een voetpad ook een fietspad is (pas maar op wanneer je - kinderwagen first - nietsvermoedend je voortuin uit komt lopen), maar ook taxi-bedrijvige en boodschappen-beladen ouders die zich - ook vaak genoeg onverlicht - door een combinatie van rijdend en stilstaand verkeer heenslingeren met volgeladen fietsen (pas op: zwenkt uit!)

Verlichting is tot nog toe de rode draad, want dit is een veelvoorkomend probleem in AL het verkeer, maar er zijn ook genoeg andere issues, van gehaast gehannes tot bewust stuntmangedrag. 
Regelgeving die nu al niet goed en/of voldoende gehandhaafd wordt houdt kwetsbare groepen (lees: fietsers) een hand boven het hoofd, waardoor deze alleen maar meer een onjuiste boodschap krijgen dat regels (die ook voor hun eigen veiligheid ontworpen zijn) aan de laars kunnen worden gelapt.

Zou ik die kinderen uit bovenstaand voorbeeld geraakt hebben, dan had de betrokken rechter waarschijnlijk geopperd dat ik daar als automobiliste 'op berekend had moeten zijn' en 'moet anticiperen' in het verkeer. Ik zou aan moeten voelen wat ieders beslissingen gaan zijn in het verkeer. Helaas geven juist dit soort missers mij meer de insteek om te 'anticiperen' dat mensen die zich bewust als losgeslagen projectielen gedragen op de weg, misschien wel juist goed geraakt willen worden.

Mocht je hier nu fel op willen reageren, natuurlijk ga ik er niet vanuit dat mensen in het verkeer een doodswens hebben. Maar sta eens stil bij wat je eigen weggedrag bijdraagt of misschien juist wel afbreekt. Des te groter het voertuig, des te dodelijker het kan zijn wanneer het onbewust en zonder inachtneming van de regels gebruikt wordt. 
De volgende keer wanneer je wegrijdt met je auto, motor, brommer of fiets: doe verlichting aan! Het kost niet veel; boetes zijn duurder en een leven is onbetaalbaar. Koop 2 setjes op batterijen voor een paar euro (verbetering tegenover de dynamo, je bent ook zichtbaar als je stilstaat en zorg meteen voor reserves bij lege batterijen) Zet in je voertuig zodra de contactsleutel omgaat meteen je licht aan of indien mogelijk, zet je verlichting automatisch aan.

Ben je juist kwetsbaar in het verkeer? Denk aan je zichtbaarheid. Verlichting is overal te vinden, ook als voetganger (dus ook hardlopers etc.) Schiet niet zomaar achter of tussen objecten vandaan de straat op en gebruik je zintuigen. Knip je hond of kind ook een extra lichtje om en ook niet onbelangrijk: denk aan opvoeding. Ook al krijgen we verkeersles op school, praktijk is belangrijk, vooral met de generaties die al jaren gehaald en gebracht worden en zelf niet veel meekrijgen van het daadwerkelijke verkeer. Maak kinderen al vroeg duidelijk dat ze kwetsbaar zijn in het verkeer en geef onveilige situaties aan, zowel fysieke plaatsen (dat drukke kruispunt vlakbij school) als specifieke situaties (bijvoorbeeld de dode hoek van een vrachtwagen en/of bus) Daarnaast maken we allemaal gebruik van de weg, dus is het niet meer dan normaal om hoffelijk te zijn en rekening te houden met elkaar...

Maak je deel uit van het verkeer? Zorg ervoor dat je ten alle tijde oplet. Weet wat de regels zijn en let op borden en verkeerslichten. Een mobiel in je hand in de auto is bij wet verboden, maar je scheren en opmaken in een rijdende auto of doodgemoedelijk je shagje draaien is net zo gevaarlijk! Check je verlichting, check je voertuig, check jezelf. We zeggen vaak: "Liever 5 minuten later thuis, dan 5 minuten eerder in het ziekenhuis." Al doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je medemensen in het verkeer.

Als er ooit sprake van zou zijn, heb jij dan recht op een wagenvergunning?!?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Test reacties