Rogue Angel 4

Rogue Angel 4

donderdag 5 februari 2015

Coffee Master in training

Heb je je weleens afgevraagd waarom sommige barista's bij Starbucks zwarte schorten aan hebben in plaats van de gewone groene? Dat betekent dat zij Coffee Masters zijn. Experts in alles wat met koffie te maken heeft en getraind om de allerbeste te zijn.

Zoals sommige mensen 'iets hebben' met taal of een mooi landschap, zo zijn er mensen die een diepe passie koesteren voor koffie. We zijn ervan overtuigd dat iedereen gegrepen kan worden door de aantrekkingskracht van de koffieboon en daarom staat ons programma voor Coffee Master open voor iedereen die bij Starbucks werkt (we noemen hen partners); zelfs als ze het verschil nog niet weten tussen een crema en een cappuccino.

Vanaf dag 1 worden nieuwe partners de kneepjes van het vak bijgebracht en worden zij langs het verleidelijke pad van smaak en textuur gevoerd. We nemen hen mee op een reis langs de verschillende teeltregio's in de wereld en helpen hen een echte kennerssmaak te ontwikkelen. Ze leren niet alleen basiskennis over koffie en de rijke geschiedenis ervan, maar ook hoe ze hun eigen koffie kunnen klaarmaken en dit aan jou kunnen demonstreren in de winkel.

Maar voor sommige Starbucks partners is dit nog niet genoeg. Ze willen zich met hart en ziel in koffie verdiepen en het hoogste niveau van erkenning binnen Starbucks bereiken: ze willen Coffee Master worden. Deze hardwerkende partners moeten voor vijf zware trainingen slagen, worden beoordeeld door vakmensen, moeten perfect bereide dranken kunnen maken en zelfs een toespraak houden tijdens het jaarlijkse Starbucks-congres.

Want voor Coffee Masters is dit hun ziel en zaligheid en hun missie.

En jij profiteert van deze expertise met hun oneindige kennis en hun behulpzaamheid. Zij willen je graag helpen om jouw perfecte kopje koffie te vinden en je kunt ze overal in het land vinden in onze Starbucks-vestigingen. Dus wil je meer leren over koffie van de beste kenners: kom onze Coffee Masters ontmoeten en ontdek jouw perfecte kopje koffie.

Toen ik mijn Starbucks avontuur begon in Breda had ik er al snel mijn zinnen op gezet om de Coffee Master training te gaan volgen. Ik had mezelf tot dan toe niet als echte koffieleut beschouwd, maar wat kunnen zaken snel veranderen... Ik stond als een kind in een speelgoedwinkel te grijnzen toen ik mijn Coffee Master Journal kreeg van mijn manager en zat iedere pauze ijverig de stof door te nemen. 

Er zijn nogal wat verschillen, al is het alleen maar omdat we in onze stores niet hetzelfde aanbod hebben als in de Amerikaanse of zelfs de gewone Company Owned Stores, maar dat neemt niet weg dat ik me de afgelopen weken flink aan het verdiepen ben geweest in alle aspecten van (onze) kofiie. Ook buiten Starbucks volg ik workshops en laat me informeren over koffie in alle vormen en smaken.

Nu zit er hopelijk binnenkort een sign-off aan te komen, een soort afsluitend examen om mijn kennis te testen. Hierbij mag ik 2 Coffee Tastings doen met bijbehorende lekkernijen, wat thuis resulteert in allerlei inkopen van koekjes, muffins en noten om uit te proberen met de verschillende koffiesoorten.

Hoewel ik nog niet zeker ben van mijn keuzes (er zijn er zoveel en smaken zijn zo persoonlijk) heb ik mijn kers op de taart al wel gevonden: Ik ga namelijk 1 koffie serveren in een klassieke, Ethiopische koffiepot, oftewel Jebena. Het heeft me wat speurwerk gekost, maar wanneer ik me ergens in vastbijt laat ik niet zo snel los en hopelijk kan ik nu verassen met authentieke elementen van het koffieritueel uit Ethiopie, het land van de oorsprong van koffie. 

Mochten er lezers zijn met Starbucks of andere koffie-ervaring, wat is dan je favoriete koffie? Ga je liever voor de cacao- en nootachtige smaak van een Latijns-Amerikaanse koffie of houd je meer van de volle body van een kruidige Indonesische koffie.... Als je zin hebt in een andere koffie dan anders, kom eens langs bij een van onze stores. Iedere koffie heeft zijn eigen unieke smaakprofiel, afhankelijk van origine, manier van verwerken en roast (blonde-medium-dark) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Test reacties