Rogue Angel 4

Rogue Angel 4

zaterdag 14 februari 2015

Ik hou van chocolade - Valentijns Coffee Tasting

Als Coffee Master in training probeer ik regelmatig Coffee Tastings te doen met partners, familie en vrienden. Op zoek naar de lekkerste koffie, maar vooral de lekkerste combinatie met iets te eten, ook wel foodpairing genoemd. 
Iedere koffie heeft zijn eigen karakteristieken, beinvloed door herkomst, verwerking, roast, etc. en bij ieder smaakprofiel horen ook de complementary flavors. Denk hierbij aan verschillende soorten chocolade, fruit en noten.


In het kader van Valentijnsdag hadden we vandaag en gisteren een actie in de stores waarbij een wachtwoord gegeven moest worden voor een 2e Triple Hot Chocolate gratis en dat was 'Ik hou van chocolade'

In mijn zoektocht naar lekkere foodpairings besloot ik daarom vandaag een Coffee Tasting te doen met als rode draad chocolade. De parallellen tussen de verschillende bonen - koffie en cacao - vind ik sowieso al een leuk uitgangspunt voor pairings.
Onderliggende thema's waren geografie en roast waarbij ik 3 koffies uit heb gekozen die zowel de 3 verschillende koffieregio's vertegenwoordigen, als de verschillende roasts - blonde, medium en dark. Iedere regio uit de Coffee Belt heeft zijn eigen karakteristieken. 


Latijns-Amerikaanse koffies hebben vaak een hoge zuurgraad en lichte body, met tonen van cacao en noten. Afrikaanse koffies zijn iets meer in balans qua zuurgraad en body. Deze bonen hebben fruitige, bloemige smaken en combineren goed met o.a. citrusvruchten en bessen. Koffie uit de regio Asia-Pacific staan bekend om hun volle body en kruidige, aardachtige smaak.



1. Kenya - Deze medium roast Afrikaanse koffie is sappig met een hoge zuurgraad en volle body. Medium roast koffies zijn vrij toegankelijke koffies en voor deze specifieke koffie had ik 2 verschillende cookies meegenomen; witte chocolade & cranberries en sinaasappel & chocolade. Beide cookies bleken een goede combinatie te zijn. Er was geen sprake van overheersende elementen, hoewel de cranberries wat aan de zoete kant zaten en de sinaasappel meer sprak met het frisse (citrus) van de Kenya. 


2. Veranda - Als blonde roast een vrij zachte koffie, ideaal als 'opstartkoffie' voor mensen die veel thee drinken. Veranda is een blend van diverse Latijns-Amerikaanse koffies, met smaken van cacao en noten. Doordat dit zo'n lichte roast is een vrij moeilijke koffie om te pairen, aangezien de smaak van de koffie snel verloren gaat in de foodpairing. Om uit te proberen had ik verschillende soorten chocolade-amandelen en ook koffiebonen omhuld met chocolade. 

Zoals verwacht waren de pure chocoladebonen te sterk en te bitter voor de koffie, maar zowel de amandelen als de koffieboontjes in witte chocolade bevielen goed en waren een zachte, zoete aanvulling op de koffie, die hierdoor iets milder aandeed qua zuurgraad. Een lekkere, goed te behappen combi waar iedereen tevreden mee was.


3. Sumatra - Koffie zoals koffie in mijn beleving hoort te zijn: Kruidig, met een sterke geur en smaak. Een Indonesische boon met een volle body en lage zuurgraad. Deze dark roast kan wel een stevige pairing gebruiken, dus wat chocola betreft heb ik meteen gekozen voor puur; gevuld met een soort toffee krokantje en een reep met gember. Van deze twee bleek de gember de beste combi te zijn. Het krokantje was te zoet naar ieders smaak. Omdat Sumatra ook met kaas gecombineerd kan worden had ik nog een Limburg kaasje meegenomen met een stroop van appels, peren en dadels. 
Hoewel deze combinatie eerst leek te kloppen, zorgden zowel de koffie als de kaas tesamen voor een bijsmaak die ik niet heel prettig vond. Met een andere kaas in mijn achterhoofd (het kan zo heerlijk zijn om thuis met allerhande smaken te experimenteren) heb ik nog wat opties open staan qua kaassoorten en zal ik blijven ontdekken wat wel of niet werkt in combinatie met onze verschillende koffies.

Al met al waren mijn partners en ikzelf tevreden met de (meeste) ontdekte smaakcombinaties en weer wat wijzer over de oorsprong en kenmerken van de verschillende koffies. 

Het is een persoonlijk compliment om te horen dat ze duidelijk konden zien dat ik enthousiast ben en er werk ingestoken heb en alleen maar meer motivatie om mezelf en degenen om me heen te inspireren op hun Coffee Journey.

Al met al dus een geslaagde Valentijn...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Test reacties