Rogue Angel 4

Rogue Angel 4

donderdag 28 juli 2016

A Hitchhiker's Guide, paying it forward..



Vorige week dinsdag was het een heerlijke zonnige dag. Voor mij een zeldzame dag vrij (met 2 banen is weekend meestal 1 vrije dag na een werkweek van een dag of 7-8) en ik had plannen om aan het eind van de dag een woning te bezichtigen in Zuid-Beijerland. Aangezien manlief in Rotterdam aan het werk zou zijn had ik al snel het plan opgevat om in de loop van de dag ook naar Rotterdam te gaan, zodat we daar vanuit door konden rijden voor de bezichtiging. 
Mijn OVchip is begin juni al verlopen en ik had ook niet bijster veel zin om als een sardientje in een overvolle en zweterige bus en/of trein te reizen, dus ik had het plan opgevat om te gaan liften. 
Het thuisfront (niet aldaar aanwezig, maar wel bereikbaar) hield ik op de hoogte van mijn gang van zaken en ik liep lichtelijk gespannen, maar vol goede moed naar een benzinepomp aan de Zuidelijke rondweg, vlakbij mijn huis. Binnen 10 minuten had ik een lift te pakken en onderweg veranderden de plannen van mijn chauffeur wat erin resulteerde dat hij me niet halverwege, maar het hele stuk bracht. Tijdens de rit hebben we over van alles zitten praten en ook het liften 'an sich'  
Zoals hij vertelde nam mijn chauffeur wel vaker lifters mee en zag het als zijn goede daad van de dag; paying it forward.

Met dat vers in gedachten bood ik gisteren na mijn werk (baan 1: Starbucks barista bij Shell de Zuidpunt aan de A16 bij Dordrecht) een stel uit Roemeniƫ een lift aan terug naar Breda. Ik moest toch die kant op en vond het een kleine moeite, passend bij een stukje 'geven & nemen'
Ze moesten naar Lille en ik bood aan dat ik ze of naar Hazeldonk kon brengen of het station in Breda. Helaas hadden zij zelf al behoorlijk veel tijd verloren om een lift van Rotterdam naar Dordrecht te krijgen en wilden ze het risico niet nemen om op Hazeldonk te stoppen om daar vervolgens niet verder te komen. Ik heb een kleine omweg gemaakt langs mijn oude werkplek, het stel uitgelegd waar ze terecht konden voor informatie over hoe ze verder konden reizen en als klap op de vuurpijl heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij mijn oud-collega's van Starbucks Breda langs te gaan.

Tsja, ik was uiteindelijk behoorlijk later thuis dan ik anders geweest zou zijn, maar wel een gezellig gesprek en een leuke ervaring rijker. Ik heb mezelf al voorgenomen om vaker open te staan voor lifters, mocht het mij zo uitkomen en mocht ik geen raar gevoel krijgen bij de persoon of personen die op een lift staan te wachten. Het blijft altijd een gok, maar nooit geschoten is altijd mis.

Wat dat huisje betreft waar we zijn wezen kijken, het was heerlijk: Kleiner, in een rustig dorp wat wel goed toegankelijk is en veel natuur in de omgeving. Jammer genoeg liepen we tegen iets teveel punten voor verbetering aan, dus nadat ik gisteren mijn lief had verteld waarom ik later thuis was, heb ik de makelaar laten weten dat we geen bod uit zullen gaan brengen op de bewuste woning. Voorlopig lijkt het er dus op dat we nog even in Breda blijven wonen, maar mocht ik de kriebels krijgen, dan ga ik gewoon weer richting benzinepomp en zie ik wel waar ik deze keer uitkom...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Test reacties